Sociale innovatie: het belang van communicatie

Sociale innovatie gaat weer leven als je de verhalen van bedrijven hoort. Deze week (eind augustus 2011) drie evaluatiegesprekken gevolgd in het kader van de SIA regeling voorheen BSI. Wat blijkt: sociale innovatie werkt, én: wat is het toch eigenlijk simpel. Oké ik was op bezoek bij drie kleinere MKB ondernemers: eentje van 31 man, eentje van 28 en eentje van 60 man. Een transportbedrijf, een metaalbedrijf en een installatiebedrijf. Maar toch!

Resultaten zijn meer omzet (soms echt verbluffend veel), betrokken medewerkers, logische werkprocessen en heel belangrijk de communicatie is verbeterd. Want echt daar blijkt vaak de bottleneck: men denkt alleen in onmogelijkheden, luistert niet en is oncollegiaal (geworden). Bijvoorbeeld een nieuwe opdracht `voor oud materiaal blijkt na snel ingelast overleg tussen commerciele afdeling, technische dienst en general manager wèl interessant voor de toekomst. Doordat de leiding nu openstaat voor ideeën van de medewerkers, staan zij ook meer open voor elkaar en kunnen op de werkvloer de meest simpele vernieuwingen worden doorgevoerd. Zet op aantal strategische plekken een trapje neer in plaats van eentje voor de hele hal. Of haal meer uit de individuele dossiers zodat je minder papierwerk hebt in het totaal. Als blijkt dat mensen daar nog wat scholing/training bij nodig hebben wordt dat nu ook geregeld. Mensen vragen er om. Kortom, goede communicatie en een leidinggevende die richting en het goede voorbeeld geeft is cruciaal. En ja die externe adviseur en subsidie blijken dan te werken.

Zie je nou wel!